Dag 13: Cahuita - Bocas del Torro - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Monique Meijer - WaarBenJij.nu Dag 13: Cahuita - Bocas del Torro - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Monique Meijer - WaarBenJij.nu

Dag 13: Cahuita - Bocas del Torro

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

26 September 2014 | Panama, Bocas del Toro

Laatste dagje Costa Rica voordat we de Panamesche grens over steken. Deze nacht was nogal apart.. Het regende erg hard waardoor ik slecht heb geslapen, en ik wou graag kaartjes voor The Script die naar NL komt dus ik heb netjes het wekkertje gezet!

Na deze korte nacht ging om kwart over 6 weer de wekker. Wederom ontbeten bij hetzelfde tentje: voornamelijk fruit met een zelf gebakken broodje erbij. Smaakte goed!
Om 7.30 vertrokken. Na een stukje gereden te hebben stopten we bij de bananenplantages van Del Monte. Bananen zijn, net zoals ananassen een groot exportproduct van Costa Rica. Wat ik op deze plantage zag was adembenemend. Mannen gaan de bananenvelden in en snijden de trossen van de boom af. Deze hangen ze met kettingen vast aan een soort van katrol waarna ze als het ware vervoert worden van de plantages naar de verwerkingsloods. Nu zal je denken dat dit automatisch gaat, dat is niet zo! Deze mannen doen een touw om hun middel en trekken zo 10-15 grote trossen bananen vooruit. Super zwaar werk en dat in de warmte. Ik zag later dat sommige velden erg lang zijn dus ze moeten een best stuk afleggen. Aangekomen in de loods worden de zakken van de trossen af gehaald, deze zakken zitten erom heen omdat er allemaal giftige stoffen in zitten om beestjes te weren. De trossen worden door iemand afgespoten, iemand anders snijdt de trossen van de steel af en gooit ze in het water, iemand anders pakt ze eruit en doet ze in een bak die je in de supermarkt ziet liggen. Op dit moment zijn de bananen nog groen. Deze mensen moesten echt hard werken en vooral de mannen vanaf de velden naar de verwerking hebben behoorlijke indruk op mij gemaakt.

Een klein half uurtje later komen we aan bij de grens naar Panama. Bij een eerdere stop had groepsleider Meike onze uitreisbewijzen al gekocht bij een bank. Scheelt hier weer tijd :) Aan de Costa Rica kant werden onze paspoorten gechecked en mochten we de grens over. De grens is een oude vervallen houten brug. Veel gaten erin, gammel maar alles gaat goed. Aan het einde even op de chauffeur gewacht want die moest over een andere brug met het busje. Ook hier zijn ze corrupt: Enrique moest 5 dollar betalen om door te mogen zonder de tassen van het dak te laden. Maar goed, alles uiteindelijk toch snel geregeld. We are in Panama!

Nu door naar het haventje waar we weer verder gingen met een bootje. En erg snel ding. Ik zat voorin en m'n hoofdhuis voelde helemaal strak toen ik eraf stapte. Het eiland waar we heen gingen was Bocas Del Torro. Erg mooi eiland, ontdekt door Columbus. Ziet er Caribisch uit, veel toeristen, eettentjes, souvenierwinkels. Leuk! Aangekomen de tassen gedropt en naar een strand gelopen. Het strand was oké, geen mensen en een warme zee. Heb wel eens mooiere gezien!

Na de welbekende douche samen met Peter en Maurits cocktails gedronken bij een leuke tent. Happy hour is altijd leuk haha.. Met het eten weer bij de groep jongeren gevoegd (is hier een groep jongeren en groep ouderen) en lekker pizza gegeten. Daarna naar een barretje geweest waar de vrouwen gratis mochten drinken. Altijd goed! Alles met Vodka was gratis... Mannen moesten natuurlijk betalen whahaha. Na een paar drankjes lekker ons bedje opgezocht!